الاثنين، 15 أكتوبر 2012

تصنيفات الكوكتيل والوانه

                                        بسم الله الرحمن الرحيم
اولاـ الكوكتيل الاتينى 

ويكون لون جسم الطائر ابيض تماما او ابيض مصفر وتكون لون الخدود برتقالى هكذا



ثانيا ـ الرمادى ( الحبشى )

ويكون لون الطائر رمادى ويكون له خدود باللون البرتقالى مثل الاتينى 



ثالثا ـ المصبع

ويكون يون الطائر رمادى ولكن يوجد تصبيعه باللوم الابيض فى اخر الجناحين هكذا


رابعا ـ الفون 

ويكون اللون رصاصى او رمادى فاتح جدا وبخدود ايضا


ويوجد فون مصبع ايضا



خامساـ الايزابل

وتوجد رسمه على الجناحين بشكل منتظم ومرسوم 


سادساـ الوايت فيس

وهو الكوكتيل ذات الوجه الابيض بدون خدود برتقالى




سابعا ـ الكوكتيل الفرنساوى








ثامناـ الالبينو

ويكون لون جسم الطائر بالكامل ابيض ولون العين احمر






تاسعا ـ المصبع الباليد 

ويعتبر من اجدد واجمل طفرات الكوكتيل ويكون شكله هكذا







انتهى الموضوع وانتظرو قريبا موضوعات جديده عن كورسات الفيتامينات والاملاح المعدنيه والامراض المعرض لها الكوكتيل فى فصل الشتاء 

                                ESLAM MOHAMED

هناك 36 تعليقًا:

  1. انا من الناس التى تحب تربية الكو كتيل لاانة طير جميل ويحب الهود وا

    ردحذف
  2. ايه افضل انواع الكوكتيل
    انا عندي فون مصبع
    انا عندي فون مصبع لها النوع ده كويس ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  3. ايه افضل انواع الكوكتيل
    انا عندي فون مصبع
    انا عندي فون مصبع لها النوع ده كويس ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  4. مش فامم

    ردحذف
  5. ممكن اعرف احسن الانواع مع الترتيب

    ردحذف
  6. ممكن اعرف الفرنساوي اعلي ولاالبصمة

    ردحذف
  7. ممكن اعرف ايهم أعلى سعر لانه حسب وصف حضرتك الجوز الي عندي أحدهما حبشى والآخر فون

    ردحذف
    الردود
    1. الالبينو و الوايت فيس اسبلت البينو تم البايد تم الاتينو و الوايت فايس

      حذف
  8. الاسبليت الاعلي ثم البصمة ثم الفوتيهات الفرنساوي ثم الالبينو

    ردحذف
    الردود
    1. لا الالبينو اغلى

      حذف
  9. انا عند كوكتيلات لو جوزت الحبشة مع لاتينى

    ردحذف
  10. شكراعلي المعلومات الراءعه

    ردحذف
  11. مشكوووور جداااا علي المجهود والمعلومات

    ردحذف
  12. انا اول مرة اشتري الكوكتيل الحبشي ياتري هو نوع جيد ولا ردئ النوع وكيف احافظ عليه

    ردحذف
  13. الالبينو هو أغلى أنواع الكوكتيل

    ردحذف
  14. ماهو افضل انوع الوايدفيس

    ردحذف
  15. اسعار المصبع الفرنساوي شغال اليه

    ردحذف
  16. اسعار المصبع الفرنساوي شغال اليه

    ردحذف
  17. اسعار المصبع الفرنساوي شغال اليه

    ردحذف
  18. الاسعار لكل نوع شغال

    ردحذف
  19. ناتج تزاوج لاتينو مع انثى ايزابيل

    ردحذف
  20. وماالفرق بين الكوكتيل الرمادي (الحبشي)
    الكوكتيل المصبع

    ردحذف
  21. ارجو الرد !

    ردحذف